Openingsceremonie en Kwalificatie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Vincent Reimering - WaarBenJij.nu Openingsceremonie en Kwalificatie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Vincent Reimering - WaarBenJij.nu

Openingsceremonie en Kwalificatie

Blijf op de hoogte en volg Vincent

07 Augustus 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

De tijd een beetje kwijt. Het is vandaag zondag geloof ik. Een rustdag en ik moet zeggen dat die wel goed uitkomt....even jullie weer op de hoogte brengen en lekker luieren en dan vanavond naar "onze" dames kijken.

De Openingsceremonie:
We werden eerst met een bus naar een metrostation gebracht, nou dan denk je dus zo gepiept. Maar de busrit duurde al anderhalfuur over de Olympic lane....niet eens een kwestie van file dus. Het geeft aan hoe groot deze stad is. Bij de metro aangekomen moesten we met ons metrokaartje inchecken bij het poortje....althans dat was de bedoeling. Na een tijdje had de organisatie ook door dat dat met deze mensenmassa toch niet zo'n goed idee was. Als ze nou gelijk naar me geluisterd hadden (-:

Het Maracanastadion binnen komen geeft toch wel een speciaal gevoel. Dit is natuurlijk het stadion onder de stadions en dat je daar dan ook nog aanwezig mag zijn voor de opening van de Olympische Spelen dan voelt dat weer uitzonderlijk bijzonder kan ik zeggen. We zaten behoorlijk dichtbij "het veld". Het was behoorlijk goed geregeld in het stadion. Voor duizenden officials was er eten geregeld en kon je de hele tijd drinken halen. Yes for free!!

De opening was echt prachtig. Met niet heel veel middelen hebben die Zuid-Amerikanen er toch iets heel moois van gemaakt. Prachtige lichteffecten, veel samba en muziek. Je gaat vanzelf mee swingen en ja de mensen die mijn dansmoves kennen die weten hoe dat er bij mij uit ziet. Soepele heupen en prima choreografieën dat zijn toch wel mijn handelsmerken, niet waar? Het Braziliaanse volkslied was trouwens wel een tranentrekker! Een heel stadion wat uit volle borst en vol met trots mee zingt, kippenvel hoor!

Na de show kwamen 207 landen het stadion binnen gewandeld. Mijn hemel daar moeten ze toch iets op verzinnen hoor. Het gros van wat mee loopt zijn begeleiders, coaches enz. en een paar sporters. Dit duurt echt te lang. Griekenland kwam natuurlijk als eerste het stadion binnen en alles ging op Portugees alfabet dus het duurde nog iets langer voordat Los Paixos Bajos (spreek uit: paaaikzos bazjoz) binnen kwam. Jeroen Dubbeldam droeg de Nederlandse vlag.

Mijn schoonfamilie kan trots op me zijn, toen Indonesië binnen kwam, was ik de enige in het hele stadion die heel hard ging juichen. Mensen om me heen keken me vragend aan, maar toen ze hoorden dat mijn meissie uit Indonesië komt begrepen ze me volledig (-: Opvallend trouwens dat de Indonesische vlaggendrager geen vlag droeg maar een barbecue met sateh er op. Het blijft toch een beetje een apart volk he die Indo's :p

Nadat de Olympische vlag gehesen was, de hymne gespeeld was, de oaths waren uitgesproken en de vlam was aangestoken (ik voelde de hitte, ik zat er vlakbij) werden we terug naar de metro gebracht. Om 01:30 uur was ik in het hotel met weer een mooie herinnering rijker.

Terwijl ik dit typ steekt er ineens een storm op zeg hier, niet normaal, zomaar ineens! Ja het is winter hier hè!

Zaterdagochtend vroeg m'n nest uit en natuurlijk totaal niet uitgeslapen, maar een mooie, lange dag voor de boeg, de dag van de kwalificatie!!!

De securitycheck ging zeer ineffiiciënt. Een dappere poging tot controle maar wij hadden haast, wij moesten een wedstrijd jureren. Uiteindelijk mochten we allemaal de bus weer in zonder gecontroleerd te zijn. Beetje raar maar wel prettig.

Zoals al eerder beschreven moest Nederland beginnen aan rekstok. Ik ook trouwens, wat een toeval (-: Jeffrey draaide een degelijke oefening en ook Frank turnde keurig zijn oefening uit. Bart kwam ook zijn oefening goed door, maar ik kreeg wel even een hartverzakking toen hij bijna wegglipte bij zijn Quast (reuzendraai met een hele draai gesprongen). Dat kostte hem 0.3 pnt. Bart haalde en 15.100...dat werd een spannende dag wachten. Pas in de laatste twee rotaties van de dag gingen daar twee turners overheen (SUI en UKR) waardoor Bart helaas reserve is voor de finale. Had hem een finaleplek erg gegund! Epke turnde niet zijn moeilijkste oefening maar turnde wel oké. 15.366 was zijn resultaat, zo goed als zeker een finale en dat bleek aan het einde van de dag ook. De derde score aan rek. Zelf zat ik bij alle Nederlanders prima in het cijfer, dus dat gaf een prettig gevoel. Bart heeft met gemak de meerkampfinale gehaald, een wedstrijd waarbij de beste 24 allrounders in actie zullen komen. De rest van de dag redelijk gejureerd. Ik had zelf niet het idee dat het panel waarin ik zat heel stabiel jureerde, waardoor ik soms boven het gemiddelde cijfer zat en soms er juist onder. Soms waren de verschillen binnen het panel best groot.

Om 20:45 uur was de wedstrijd afgelopen. Was het ook behoorlijk zat, ik zat naast een Koreaan die de hele dag heeft zitten rochelen en boeren. Nou weet ik wel dat dat in Azië de normaalste zaak van de wereld was maar het blijft goor!

In het hotel even wat gegeten en wat gedronken en om 00:00 uur naar mijn bed.....geloof ik (-:


  • 07 Augustus 2016 - 20:03

    Mieke Van Den Berg:

    je moet nu toch even rustig aan gaan doen. verslag heb je 2x verstuurd. (-:

  • 07 Augustus 2016 - 21:59

    Hedy:

    Hahahaha ik ben trots op je hoor, juichen voor Indonesia!
    Van Jeroen kreeg ik ook al een foto van de vlaggendraagster hihi.
    heb weer in een deuk gelegen om je verhaal! Veel plezier bij t kijken naar de dames! X

  • 08 Augustus 2016 - 09:15

    Kim:

    Super leuk geschreven zeg, ik zit regelmatig te lachen en lees gewoon jouw tekst af (ik haat lezen). Mooie verhalen en mooie ervaringen. Super. En die Koreaan gewoon onder het matje wegwerken.
    Geniet ervan verder.

  • 08 Augustus 2016 - 09:26

    Els Visser:

    Hoi Vincent, Ik wist nit dat je vriendin uit Indonesie kwam. ik heb 3 schoondochter vanuit Indonesie.
    Nog veel plezier. ik ben benieuwd wat je nog mee mag jureren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Vincent

Jurylid turnen heren op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro

Actief sinds 30 Juli 2008
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 142349

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 18 Augustus 2016

Olympische Spelen 2016 Rio de Janeiro

20 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: